Wheelies

Molly
Crow’s Foot

Κι έχω περίπου μια βδομάδα να προετοιμάσω το μέλλον των τροχών. Γιατί κοντεύω στο σημείο εκείνο που θα έχω τα στεφάνια και θα επακολουθήσει το πλέξιμο. Οι επιλογές μου είναι δυό:

  • Τα παίρνω όλα αγκαλιά και πάω στον μάστορα. Του τ’ αφήνω και κάνει εκείνος αυτή την έντεχνη βρωμοδουλειά και την επόμενη μέρα έχω έτοιμο ένα σετ καλούς και δυνατούς τροχούς.
  • Μετράω, ψάχνω και ψωνίζω ακτίνες από ιντερνετ, κατόπιν περιμένω, διαβάζω, βλέπω, ρωτάω, μαθαίνω (ήδη το κάνω εδώ και καιρό) και ξεκινάω το πλέξιμο μόνος μου, με τη βοήθεια και τη παρέα του κολλητού χλApache βεβαίως! Φτιάχνω κάτι που μοιάζει σχεδόν μεγάλο στρογγυλό αβγό, ελπίζω με επιτυχία και, τέλος, πάω στον μάστορα όπου θα πέσουν τα μπινελίκια και η σχετική ακτινολόγηση, κεντράρισμα των τροχών.

Η δεύτερη λύση είναι και η πιο ελκυστική. Το να φτιάξεις τους τροχούς είναι μια διαδικασία όπου χρειάζεται υπομονή και μελέτη, έχει πλάκα και σε κάνει να αντιλαμβάνεσαι την κύλιση καλύτερα, να νιώθεις τους τροχούς που ο ίδιος έφτιαξες. Από την άλλη κινδυνεύω να βρεθώ με λάθος μέγεθος ακτίνες, με στραβό τροχό, δηλαδή με καθόλου τροχό κι έτσι να χρειαστεί να ακολουθήσω εκ των υστέρων την πρώτη λύση, έχοντας ήδη χάσει ένα μήνα (ο χρόνος βέβαια δεν είναι τόσο σημαντικός) και 50 ευρώ (που είναι σημαντικά μιας και δεν περισσεύουν τέτοιες μέρες) .

Αλλά είναι αυτή η τρέλα που μ’ έχει ζώσει και με κάνει να ρέπω επικίνδυνα προς την λύση εκείνη που θα μου «φτιάξει» το κεφάλι και θα με κάνει να δεθώ περισσότερο με τη Molly, που πλέον μου γίνεται αναγκαία και εμμονή όσο περνάει ο καιρός. Έχουν περάσει μήνες που μελετάω και διαβάζω, που μετράω και υπολογίζω. Γιατί το λάθος κοστίζει και οι παράμετροι είναι αρκετοί. Προσπαθώ όμως με τη γνώση που μαζεύω να υπερκεράσω το κενό εμπειρίας που έχω αλλά οι δυσκολίες είναι αρκετές.

Το «κακό» που με φτιάχνει περισσότερο (επειδή ποτέ δεν ήμουν «καλός» άνθρωπος) είναι πως προσπαθώ να φτιάξω κάτι το ιδιαίτερο, κάτι διαφορετικό από αυτό που συνηθίζεται κι αυτό αφορά το σχέδιο του πλεξίματος. Έτσι λοιπόν κάθισα και μελέτησα όσες πηγές βρήκα σχετικά με τις δυνάμεις που ασκούνται στον τροχό, τις μεθόδους πλέξης, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε μιας καθώς και τις πλέξεις που προτείνουν οι κατασκευαστές για τα κέντρα που έχω.

Η μόνη προσέγγιση σε βάθος στα ελληνικά σχετικά με τον τροχό είναι το υπέροχο άρθρο στο μπλογκ «Η άλλη Ελλάδα» όπου –μεταξύ άλλων– επιχειρείται μια ανάλυση των δυνάμεων που ασκούνται στον τροχό καθώς και η εξήγηση της ανάγκης σταυρώματος των ακτίνων. Υπάρχει βέβαια πληθώρα πηγών στα αγγλικά όπου περιγράφονται τα πάντα με ακρίβεια. Το πρώτο πράγμα που κατάλαβα είναι πως σε ένα τροχό ασκούνται δυό ειδών δυνάμεις: α) πλευρικές (στατικά φορτία) και β) στρεπτικές (δυναμικά φορτία).

Molly
Spoke calculator formula

Η ανάγκη πλέξης διασταυρωμένων ακτίνων προκύπτει από τις στρεπτικές δυνάμεις που ασκούνται στον τροχό. Οι ακτίνες εξέρχονται από το κέντρο του τροχού υπό γωνία, διασταυρώνονται κι εξισορροπούν τις δυνάμεις που ασκούνται. Από την άλλη έχουν μεγαλύτερο μήκος κι επειδή ακριβώς δεν εξέρχονται ακτινικά έχουν μειωμένα χαρακτηριστικά αντοχής στις πλευρικές δυνάμεις.

Με λίγα λόγια, στον μπροστινό τροχό, όταν δεν ασκούνται στρεπτικές δυνάμεις (όπως δισκόφρενα κλπ), μπορεί κάλλιστα να γίνει ακτινικό πλέξιμο ενώ στον πίσω θα πρέπει να υπάρξει κάποιο πλέξιμο όπου οι ακτίνες να βγαίνουν υπό γωνία και να σταυρώνονται. Εύκολα μπορούμε να υποθέσουμε πως ένας ακτινικά πλεγμένος τροχός έχει την μεγαλύτερη αντοχή σε πλευρικές δυνάμεις ενώ ένας τροχός πλεγμένος με σταυρωτές ακτίνες έχει την μεγαλύτερη αντοχή σε στρεπτικές δυνάμεις.

Αυτή είναι η γενική θεωρία μου (που βέβαια… δεν είναι ακριβώς δική μου!) κι έτσι αποφάσισα να διαλέξω ένα πλέξιμο που να την ικανοποιεί το ίδιο με την αισθητική μου, όπερ και κατέληξα στο CROW’s FOOT. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο γεγονός πως είναι ένας συνδυασμός του ακτινικού πλεξίματος και του πλεξίματος όπου οι ακτίνες (δια)σταυρώνονται ανά δυό. Σε ότι αφορά τον μπροστινό τροχό δεν υπάρχει κάποιος ενδοιασμός. Αλλά θα μπορεί να διαχειριστεί τις στρεπτικές δυνάμεις του πίσω τροχού?

Το πίσω κέντρο είναι Alfine με εσωτερικές ταχύτητες όπου αυτό απλοποιεί τα πράγματα μιας και η απόσταση των ακτίνων από το κέντρο είναι περίπου ίδια και στις δυό πλευρές κι αυτό δεν δημιουργεί την ανάγκη οι ακτίνες να έχουν διαφορετικό μέγεθος. Επιπλέον, λόγω του μεγάλου προφίλ, συνίσταται πλέξιμο όπου οι ακτίνες να μην βγαίνουν με μεγάλη γωνία γι’ αυτό θα είναι κοντύτερες από αυτές που θα χρησιμοποιούνταν σε ένα απλό κέντρο, άρα η αντοχή τους θα είναι και αυτή μεγαλύτερη, σύμφωνα βέβαια με τους δικούς μου υπολογισμούς.

Molly
Crow’s Foot with 2X cross crossing spokes

Ο σκοπός μου λοιπόν είναι να φτιάξω τροχούς χρησιμοποιώντας το Crow’s Foot όπως φαίνεται στο σχέδιο. Ως βασική πηγή γνώσης και έμπνευσης χρησιμοποιήθηκε το website του Robert Torre όπου αναλύεται διεξοδικά ο τροχός και τα διάφορα πλεξίματα. Φυσικά αποφάσισα να πλέξω μόνος μου παρόλους τους προβληματισμούς και το κράξιμο που έφαγα από τους σύντροχους στο podilates.gr αλλά που αποδεικνύουν πως το ίδιο αντίστοιχο κράξιμο θα έτρωγα και στο μάστορα όπου με διαδικασίες «ξεπέτας» θα μου έφτιαχνε ότι «πρέπει» κι άντε να κάθομαι να του εξηγώ για «το πόδι του κόρακα»!

Έχω ξεκινήσει πολύ καιρό τις προετοιμασίες. Έχω μετρήσει τις ακτίνες που χρειάζομαι σε τέσσερις διαφορετικούς ιστοτόπους. Έχω υπολογίσει ακόμα και τον παράγοντα αποτυχίας του συγκεκριμένου πλεξίματος κι έτσι έχω κάποιες έξτρα ακτίνες μπας και τελικά μου βγει ένα απλό 2Χ συμβατικό πλέξιμο που είναι αρκετό για τα κέντρα μου. Έχω ήδη βρει ακόμα και αναλυτικές οδηγίες από έμπειρο ομοιοπαθούντα. Έχω επίσης σαρώσει πολλά website με γενικότερες οδηγίες πλεξίματος και πιστεύω πως είμαι έτοιμος. Σχεδόν…

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η νοοτροπία του τόπου που ζω. Από όλα τα εξαρτήματα, μόνο τα στεφάνια αποφάσισα να τα πάρω από ελληνικό κατάστημα μιας που δελεάστηκα από την ίδια τιμή που τα πρόσφερε σε σχέση με τα ιντερνετικά καταστήματα της ευρώπης. Φυσικά το μετανιώνω κάθε μέρα και πιο πολύ. Γιατί «έξω» όταν λένε πως θα στα στείλουν σε 10 μέρες το εννοούν. Εδώ τα παρήγγειλα στις 3 Νοεμβρίου. Ένα μήνα αργότερα, φυσικά μετά από ενόχλησή μου, πήρα τη διαβεβαίωση πως «θα έρθουνε όπου να ‘ναι αλλά αργούν οι μεταφορικές».

Περιμένοντας λοιπόν με ανησυχία τα Sputnik

6 thoughts on “Wheelies

  1. Τα ‘χα διαβάσει διαγώνια αλλά τώρα έφτασε η ώρα της μελέτης… thx

    (εγώ έκανα πάνω από 20 χρόνια να τα μάθω!)

  2. Μπορείς να πας στο Bicycle Film Festival να πάρεις ιδέες.

    Σαν συνέχεια, γιατί τι αξία έχει ένα BFF αν δεν γίνεσαι κομμάτι του, θα μπορούσες να πάρεις κι εκείνο το δανεικό ποδήλατο με τα τρακτερωτά λάστιχα και να έρθεις να σε πετάξω στα τσουπακάμπρας.

  3. Πάω στοίχημα πως θα ‘σαι Κατσιμήδη! Καλές οι εκδηλώσεις αλλά δεν έχω μεγάλη διάθεση ν’ ακολουθήσω. Κι οι προβολές ωραίες αλλά είμαι του “ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ”. Δεν είμαι σε πολύ mood ν’ ακολουθήσω. Πρέπει να καταλάβω πως διάβολο θα αφήσω τα εικονίδια των σχολίων να μην τα επηρεάζει το υπόλοιπο CSS δηλαδή έχω πολύ δουλειά λέμε!

Leave a Message

